Er en god IP-adresse så vigtig?

I gamle dage, for henved 10 år siden, var det første spørgsmål, vi blev stillet af potentielle kunder, om vores e-mails blev sendt fra en “god” IP-adresse. For en god IP-adresse kunne være afgørende for om man kunne tjene penge på sit nyhedsbrev eller e-mailmarkedsføring.

En kort, teknisk forklaring: Alle enheder på et netværk, eller internettet, har en IP-adresse. Din hjemmecomputer, din iPhone, din IP-telefon, dit fjernsyn og så videre. Alle har de en IP-adresse, som er deres unikke kendetegn på dit netværk. Det svarer til et telefonnummer, enheden kan kontaktes på. En server, der sender e-mails, har også en IP-adresse, dens unikke telefonnummer.

Og i gamle dage var IP-adressen det nemmeste, når man skulle genkende en server ude i verden. Det fandt producenterne af spamfiltre hurtigt ud af, så de vægtede IP-adressen højst, når de skulle vurdere kvaliteten af en e-mail. Kom e-mailen fra en god IP-adresse, som ikke før havde sendt spam, talte det positivt, når spamfilteret analyserede indholdet, og dermed var der markant mindre risiko for, at spamfilteret åd e-mailen.

Men så løb verden tør for IP-adresser.

Og nu bliver det lidt teknisk igen. IPv4, som standarden for IP-adresser som 192.168.0.1 hedder, har et maksimum mulige antal IP-adresser på lige omkring 4,3 milliarder. Det betyder, at IP-adresser er en dårlig måde at identificere unikke afsendere af e-mails, da der ikke er nok IP-adresser til alle afsendere. Dermed vil afsendere blive klynget under samme IP, og så kan man pludselig ikke vægte IP-adressen i et spamfilter særlig højt da man risikerer mange falske positver.

Løsningen på manglen på IP-adresser bliver IPv6, som tillader 3.4 × 1038 unikke IP-adresser, eller mere præcist 340.282.366.920.938.463.463.374.607.431.768.211.456 i alt. Puh.

Det betyder dog, at der er nok IP-adresser til, at enhver e-mail kan sendes fra sin egen IP, og pludselig får spamfiltrene problemer, for de kan ikke længere vægte IP-adressens kvalitet. Det betyder også at spammere lynhurtigt kan få en ny IP, hvilket i høj grad gør IP-reputation ubrugeligt i praksis.

Derfor har de fleste modtagersystemer over de seneste år arbejdet på at vægte afsenderens e-mailadresse og domæne(r) i indholdet m.v. højere. Det betyder, at newsletter@ubivox.com og ubivox.com er markant vigtigere end hvilken IP-adresse e-mails fra Ubivox kommer fra. Eller rettere sagt, en signatur kombination der tager en række identificeringsfaktorer i betragtning for at danne en unik identitetsnøgle på afsenderen.

Og det betyder også, at du ikke længere kan få værdi af alene at ligge på en god IP-adresse, hold oppe af andre gode afsendere. I stedet skal du, som afsender, opføre dig ordentligt, have styr på dine samtykker så du ikke sender til spamtraps, sende godt indhold dine modtagere ønsker at læse, og respektere de modtagere, der ikke længere ønsker dit nyhedsbrev.

Gør du det, skal dine e-mails nok blive betragtet positivt af spamfiltrene, og så kan du bekymre dig væsentlig mindre om IP-adressen, du sender fra.

The following two tabs change content below.
Jeg er medstifter at Ubivox, og jeg har derfor haft fingrene i e-mailmarketing siden 2003.

Til daglig har jeg ansvar for kundeservice og opstart af nye kunder, lige som jeg holder oplæg og foredrag om brugen af vores platform samt om e-mailmarketing generelt.

Jeg er PADI-uddannet Divemaster, så når jeg ikke sidder bag skærmen, ligger jeg ofte under vandet i Lillebælt.

Desuden er jeg kæreste med Mette og far til Bastian og Clara.

Nyeste indlæg af David McNally (se alle)