Der er ét problem med e-mailmarketing. E-mails er som udgangspunkt en engangsforteelse, så al den gode tid man bruger på sit indhold, får modtagerne kun glæde af én gang.

Det er virkelig ærgerligt. Flere og flere afsendere bruger mere tid på indholdet i de enkelte nyhedsbreve, fordi bedre indhold giver bedre resultater. Er du i samme båd, kan du med fordel overveje at sende dine nyhedsbreve igen til dem, der ikke åbner dem.

Hvorfor gensende nyhedsbreve?

Fordi det øger sandsynligheden for, at dit indhold bliver læst af dine modtagere.

Der er tre primære faktorer, der afgør om en e-mail bliver åbnet og læst.

  • Tidspunkt
  • Emnefelt
  • Afsender

Afsendernavnet giver troværdighed, og fortæller modtageren, om det er værd at bruge tid på at åbne e-mailen. Emnefeltet giver sig selv – et kedeligt emnefelt får sjældent nogen til at læse en e-mail. Men tidspunktet er super relevant. Forestil dig, at du sender et nyhedsbrev til børnefamilier kl. 16 – vi er på vej hjem med børnene, og foran os venter aftensmad, putning, madpakker osv., inden vi for alvor har tid til at beskæftige os med indbakken igen.

Til den tid er e-mailen allerede små fire timer gammel, og analyser viser, at sandsynligheden for at den bliver åbnet, faldet kraftigt efter de første par timer.

At gensende et nyhedsbrev giver os endnu en mulighed for at få modtageren til at åbne og læse vores budskab.

Vælg dine modtagere

Dit nyhedsbrev skal selvfølgelig ikke gensendes til alle modtagere. Det skal kun sendes til dem, der ikke har åbnet nyhedsbrevet allerede. Og her kommer første “pas på”.

E-mailsystemer som Ubivox kan kun spore en åbning af en e-mail, hvis billeder i e-mailen er indlæst, eller modtageren har klikket på et link. Det har vi skrevet mere om her. Det betyder at en modtager, der ikke har indlæst billeder eller klikket på et link, ikke vil optræde som læser af nyhedsbrevet.

Heldigvis har langt de fleste vænnet sig til at indlæse billeder per automatik, ligesom flere og flere e-mailprogrammer (Gmail, Outlook.com, Mail til iOS) indlæser billeder automatisk nu.

Den næste udfordring med åbningsraten er, at den ofte er unaturligt høj, fordi modtagere, der bruger Apples mailapp (fx på deres iPhone), som udgangspunkt får præ-åbnet deres e-mails. Derfor kan en e-mail stå som åbnet hos modtageren, selvom det ikke nødvendigvis er tilfældet.

Et alternativ til at bruge åbning som metric er, at du ser på, hvorvidt modtageren har klikket i mailen eller ej.

Derfor kan du overveje at gensende e-mailen til modtagere, der ikke har åbnet eller ikke har klikket i e-mailen. Ved førstenævnte er du næsten sikker på, at du rammer modtagere, der ikke læste e-mailen i første omgang.

Pas på din timing

Man skal ikke gensende sit nyhedsbrev for hurtigt. Der skal som minimum gå 48 timer, så modtagerne har tid til at reagere på første version af nyhedsbrevet. Det betyder, at gensendelse ikke er for alle, og ikke virker i alle tilfælde – i en periode med mange e-mails kan det blive svært at gensende, samtidig med at man skal styre de andre kampagnebudskaber.

Vælg et nyt emnefelt

Nogle e-mailprogrammer samler e-mails med samme emne, fra samme afsender, i én i indbakken. Sker det, ser e-mail nummer to sådan ud.

Hele e-mailens indhold klappes sammen til tre prikker. Ikke så spændende.

Så, vælg et nyt emnefelt, så fx Gmail ser det som to selvstændige e-mails. Du kan også rykke rundt på rækkefølgen af dit indhold, så de modtagere, der måtte have læst uden at indlæse billeder, ikke så nemt opdager, at du genbruger indhold.

* For god ordens skyld: Greenline.dk kan godt finde ud af at gensende nyhedsbreve med et andet emnefelt. Men vi har tilmeldt os to gange til deres nyhedsbrev, med to forskellige e-mailadresser, og derfor viser Gmail det sådan – vi har fået to helt ens e-mails.

Send på et andet tidspunkt af døgnet

Som nævnt er det ene parameter, der afgør om en e-mail bliver læst eller ej, tidspunktet e-mailen bliver modtaget på. Du kan med fordel ændre tidspunkt på døgnet, når du gensender – har du f.eks. sendt første e-mail kl. 10, kan du sende anden e-mail kl. 14, så du rammer folk på et andet tidspunkt i deres arbejdsrytme.

Det er særligt vigtigt, hvis du altid sender dit nyhedsbrev på samme tid af dagen – dine modtageres rytme er typisk næsten den samme hver dag, og det betyder, at de har tid til at læse e-mails i samme tidsrum. Rammer du aldrig dette tidsrum, åbner de formentlig sjældent dine e-mails.

Hold øje med dine statistikker

Når du gensender, bør du holde godt øje med statistikken for dine nyhedsbreve. Ser du en stigning i frameldinger, kan den være forårsaget af gensendelserne, og så skal du naturligvis stoppe.

Det er dog noget vi nærmest aldrig ser, når vi hjælper kunder med at gensende.

Ryd op

Vi anbefaler altid løbende oprydning i dine e-maillister. Det kan du læse mere om her.

Det bliver dog særligt vigtigt, når man gensender sine nyhedsbreve. De inaktive modtagere, som skader dit afsenderomdømme, når du sender til dem, er også dem, du sender nyhedsbrevet til to gange – og ingen af gangene åbner de.

Det betyder ikke, at du skal være nervøs for at begynde at gensende dine nyhedsbreve, men gør du det, så gør det rigtigt.

Vi håber du kan bruge blogindlægget, og at det har inspireret dig til at få mere ud af dine nyhedsbreve.

The following two tabs change content below.
Jeg er medstifter at Ubivox, og jeg har derfor haft fingrene i e-mailmarketing siden 2003.

Til daglig har jeg ansvar for kundeservice og opstart af nye kunder, lige som jeg holder oplæg og foredrag om brugen af vores platform samt om e-mailmarketing generelt.

Jeg er PADI-uddannet Divemaster, så når jeg ikke sidder bag skærmen, ligger jeg ofte under vandet i Lillebælt.

Desuden er jeg kæreste med Mette og far til Bastian og Clara.

Nyeste indlæg af David McNally (se alle)