Hvor ofte bør man udsende nyhedsbreve?

Et af de store spørgsmål, når man arbejder med e-mails og nyhedsbreve er: Hvor ofte bør man sende dem?

Og det kedelige svar er, at der ikke er et entydigt facit for det. Du kan selvfølgelig sende så få nyhedsbreve, at dine modtagere ikke interagerer med dem, fordi de glemmer, at du overhovedet eksisterer. Du kan omvendt også sende så mange, at dine modtagere ender med at framelde sig.

Men så længe dine nyhedsbreve er relevante og interessante, og dine modtagere interagerer med dem, skal du dog ikke bekymre dig.

Hvis du alligevel er i tvivl, om du sender den rette mængde, får du her 3 tips.

1: Forventningsafstem med dine modtagere

Når dine modtagere tilmelder sig dit nyhedsbrev, kan du gøre det meget klart for dem, hvad de kan forvente – både ift. frekvensen og indhold. Der er nemlig stor forskel på, om man modtager to nyhedsbreve om måneden eller to om ugen. Når du forventningsafstemmer, kan det både have en positiv og negativ effekt på antallet af tilmeldinger. Når du er tydelig om, hvad man kan forvente, eliminerer du nemlig noget af den tvivl, der kan opstå, når modtageren overvejer om de skal tilmelde sig.

Hvis du ændrer i din tilmeldingsformular, og oplever at antallet af tilmeldinger falder, skal du dog ikke nødvendigvis været bekymret – hvis altså din ændring har tydeliggjort, hvad man kan forvente. Dem, der tilmelder sig, vil højest sandsynligt interagere med dine nyhedsbreve i højere grad, fordi de ved lige præcis, hvad de har sagt ja til. Samtidig vil det betyde færre frameldinger, fordi modtageren ikke bliver overrasket over mængden. Det er samtidig vigtigt at huske, at det er bedre at have et lavere antal modtagere, der faktisk interagerer med dine e-mails, end at have en kæmpe liste med modtagere, der reelt set bare er passive – sidstnævnte har hverken værdi for dem eller dig.

2: Giv mulighed for at til-/fravælge bestemte typer kommunikation

Hvis du udsender mange forskellige typer kommunikation, kan det være en fordel at lade modtageren vælge, hvad de vil modtage. Det kan du bl.a. gøre, når de tilmelder sig, ved at give dem mulighed for at afkrydse felter med forskellige emner.

Hvis du ændrer på frekvensen af dine e-mails, kan du på samme måde give modtageren mulighed for at fravælge den ekstra mængde e-mails. På den måde modtager de stadig de vigtigste informationer, men undgår alt det ekstra indhold. Nogle vil mene, at de går glip af alt dit gode indhold – men det har de i det mindste selv haft mulighed for at vælge det.

Udover at lade modtageren vælge selv, kan du også gøre arbejdet for dem, ved at segmentere dine nyhedsbreve.

Eksempel: Du skal udsende et nyhedsbrev, der kun er relevant for personer, der bor i et bestemt område. Du opretter derfor et segment med disse personer, så alle andre ikke modtager en e-mail med noget, der er fuldstændig irrelevant for dem.

Når du segmenterer, kræver det selvfølgelig, at du har den rigtige data til rådighed på modtageren.

Sådan segmenterer du nemt i Ubivox

3: Brug data til at finde den rette frekvens for dine modtagere

Generelt ligger du måske i den lave ende, hvis du kun udsender ét nyhedsbrev om måneden. Det er dog svære at sige, hvornår man udsender for mange – som nævnt tidligere: Det kommer an på dine modtagere. Derfor er det oplagt at se på dine data.

Du kan prøve at eksperimentere lidt med mængden af e-mails, og se hvordan dine modtagere reagerer. Du kan fx skrue op for mængden i en periode og vurdere om: Åbnings- og klikrater falder, og om frameldingsraten stiger. Hvis din eneste ændring har været frekvensen (og indholdet er nogenlunde det samme), må konklusionen være, det har været den øget mængde, der har forårsaget, at dine nyhedsbreve nu klarer sig dårligere.

Samtidig kan du også sende for få nyhedsbreve. Vi ser af og til, at virksomheder kun sender 1-2 nyhedsbreve om måneden, og så gennemgår til gengæld 3-4 forskellige emner i samme e-mail. Tanken er formentlig, at modtageren er mere tilbøjelige til at åbne e-mailen, fordi man har en lav frekvens – men i virkeligheden kan det have en negativ effekt at sende så få nyhedsbreve.

Du risikerer nemlig, at dine modtagere helt glemmer, at de er tilmeldt dit nyhedsbrev, og over tid kan det ende med, at de bliver ligeglade med dit indhold. Derudover har du mulighed for at styrke dit omdømme som afsender i højere grad, hvis du sender flere e-mails, som dine modtagere interagerer med – og i sidste ende kan det betyde, at flere personer læser dine nyhedsbreve. Du kan læse mere om dette i vores guide til at undgå spammappen.

I forlængelse af dette er vores råd, at du sender flere korte e-mails og holder dig til ét emne ad gangen, i stedet for at sende få lange e-mails.

Opsamling

Vores anbefaling er, at du sender mindst ét nyhedsbrev om ugen, medmindre dine modtagere reagerer negativt på det. Hvis du segmenterer på dine nyhedsbreve, kan du tillade dig at sende flere. Giv samtidig dine modtagere mulighed for at til-/fravælge bestemte typer kommunikation – især hvis du øger mængden af e-mails. Hvis du er i tvivl, kan du altid eksperimentere med det, se på dine tal og vurdere, hvad der virker bedst ved dine modtagere.

Mangler du den rette e-mailplatform?

Når du bruger Ubivox, kan du arbejde i en GDPR compliant og driftssikker platform med hurtig dansk support. Derudover har du kort opsigelsesfrist og vi har selvfølgelig transparente priser.

Prøv Ubivox gratis

The following two tabs change content below.

Jeff Rasmussen

Jeg er partner i Ubivox og jeg har arbejdet med e-mailmarketing siden 2012 .

Til dagligt administrerer jeg salg, kundekontakt, marketing og kundesupport.

Nyeste indlæg af Jeff Rasmussen (se alle)