Når en modtager åbner et nyhedsbrev sendt via vores platform, registrerer vi enheden, det sker på. Vi kategoriserer under Windows, Mac, iPhone, iPad, Android m.v., og tallene er selvfølgelig en del af nyhedsbrevets statistik.

Vi hjælper jævnligt vores kunder med at analysere på deres tal, og vi kan se en klar udvikling: Mobile enheder stormer frem. De samme tal ser man i udlandet, og det er forventet, at mere end 70% af nyhedsbrevslæsere snart læser på mobilen først.

Det har afgørende betydning for dig, der sender nyhedsbreve. Du er godt kørende, hvis du i dag bruger en mobiloptimeret skabelon, men der skal lidt mere til for at gøre dine mobile læsere glade. Vi har samlet 5 tips.

1: Skriv til den mobile enhed

Dette punkt er absolut det vigtigste.

Når modtagere læser emails på mobile enheder, har de typisk kortere tid til indholdet, end når de læser på en computer. Det betyder, at dit indhold skal tilpasses, hvis du har mange læsere på mobile enheder.

Hav dine læseres tid i tankerne, når du bygger dit indhold. Det skal være kort og kontant, skåret ind til benet, med gode overskrifter og tydelige links.

Lad være med at inkludere den fulde historie eller nyhed, men link hellere til et website, hvor indholdet kan læses i sin helhed. Det gør det let for modtageren at scrolle gennem indholdet, finde det de er særligt interesserede i, og læse mere.

Overvej også at skrive kortere nyhedsbreve, og til gengæld sende hyppigere. Dine læsere på mobile enheder bruger samlet set kortere tid på dit nyhedsbrev end andre, og er dit indhold i nyhedsbrevet kort, er der større sandsynlighed for, at de engagerer sig i indholdet og klikker på links.

Opsummeret: Kort, præcist, brug overskrifter og link til den fulde historie.

2: Brug billeder med omtanke

Billeder fylder meget på mobile enheder. Mens du på en computer kan have indhold til venstre og billede til højre, er du på en mobil enhed nødt til at samle indholdet i én kolonne, hvor billedet kommer først, og dermed skubber indholdet ned.

Det betyder, at du skal passe på med brugen af billeder. For mange billeder flytter dine modtageres fokus fra indholdet, og øger risikoen for, at de bevæger sig væk igen uden at have læst hele nyhedsbrevet, eller klikket på links.

Det betyder selvsagt ikke, at du helt skal undlade billeder i dine nyhedsbreve. Billeder kan illustrere pointer og supplere nyheder, og de har deres plads, men overvej hvad formålet med et billede er, før du indsætter det.

3: Knapper er dejlige

Når du skal linke fra dit mobiloptimerede nyhedsbrev, er det en fordel hvis linket ikke er gemt midt i teksten, men optræder som en grafisk knap, brugeren lettere kan ramme på sin telefon.

Det betyder for nogen, at antallet af links i et nyhedsbrev må begrænses, da man ikke længere kan linke midt i en tekst. Vores erfaring er, at det giver et skarpere budskab, når man begrænser sig, og at det i sidste ende giver flere klik, fordi modtageren præsenteres for færre valgmuligheder.

4: Brug preheaderen til at forlænge emnefeltet

På mobile enheder vises typisk et udsnit af den første del af indholdet, når man ser emailen i sin indbakke. Preheaderen er et element, din skabelon kan indeholde, som lader dig indtaste en tekst, der vises før noget andet indhold i nyhedsbrevet.

Det giver dig en unik mulighed for at servere to budskaber til læseren – et i emnefeltet, og et i preheaderen.

I ovenstående eksempel præsenteres jeg både for et generelt januarudsalg, men også specifikt armaturer og møbler til badeværelset. Falder jeg ikke for det første budskab, falder jeg måske for det andet.

5: Mobiloptimer hele vejen

Er dit website ikke mobiloptimeret, kan det give en dårlig oplevelse for dine besøgende, hvis dit nyhedsbrev er. Et mobiloptimeret nyhedsbrev giver en forventning om et mobiloptimeret website, og har du ikke det, skuffer du modtageren, der klikker på dit link.

Du bør derfor prioritere at få dit website mobiloptimeret, hvis du i dag sender mobiloptimerede nyhedsbreve.

Tak fordi du læste med

Har du input til artiklen, kan du sende mig en email på dm@ubivox.com, eller kommentere i feltet nedenfor. Har du idéer til hvad vores næste blogindlæg skal handle om, hører jeg meget gerne fra dig.

The following two tabs change content below.
Jeg er medstifter at Ubivox, og jeg har derfor haft fingrene i e-mailmarketing siden 2003.

Til daglig har jeg ansvar for kundeservice og opstart af nye kunder, lige som jeg holder oplæg og foredrag om brugen af vores platform samt om e-mailmarketing generelt.

Jeg er PADI-uddannet Divemaster, så når jeg ikke sidder bag skærmen, ligger jeg ofte under vandet i Lillebælt.

Desuden er jeg kæreste med Mette og far til Bastian og Clara.

Nyeste indlæg af David McNally (se alle)