Gennem segmenterede forsendelser, baseret på aktivitet, kan I give jeres aktive modtagere et særligt tilbud – det er jo trods alt dem der holder jeres forretning kørende. Ligeledes kan I målrette tilbud til inaktive, for at genaktivere dem.

Mange af dem der læser jeres nyhedsbrev er de samme. Ja, dét er det. Det er ofte de samme der læser hvad I sender, hvorimod en del ikke læser jeres nyhedsbreve særlig ofte. Sådan er det ofte og det kan man i for sig ikke gøre så meget ved – Det er spillereglerne indenfor nyhedsbreve og e-mail marketing.

Du kender det måske endda selv? F.eks. når du modtager mails fra en butik du engang har handlet ved, hvor du har tilmeldt dig nyhedsbrevet ved check out for ikke at glemme butikken til fremtidige køb, for at få en rabatkode eller noget helt tredje.

Overskriften i mailen du jævnligt modtager kan være interessant, men det er ikke noget du står og mangler lige nu, eller du har ikke tid… så du udskyder det og ender til sidst med at slette mailen eller glemmer den.

Dermed ikke sagt at kunderne ikke kommer tilbage, det gør de, men først når de står og mangler det du sælger. Ved at sende kontinuerligt og segmenteret til jeres modtagere, bevarer I en top of mind effekt blandt jeres modtagere.

(Vi anbefaler dog ikke at man sender til ’døde’ modtagere for tid og evighed. Har du modtagere der ikke har været aktive i 6 mdr, og efter et tiltag stadig ikke åbner, bør du slette dem fra din liste)

Et eksempel fra min egen dagligdag;

Jeg har for nyligt bygget en seng til mine papbørn, i den forbindelse blev jeg medlem af Silvans kundeklub. Nu får jeg mails fra Silvan en til to gange i ugen. Det er sjældent jeg læser dem, men da jeg for nyligt manglede en stiksav og nogle andre småting og samtidig havde fået en mail om gratis levering fra Silvan, så var det der jeg købte mine varer. Ikke kun pga. den gratis fragt, men fordi det var lige til og fordi det er dem jeg husker, da jeg nu jeg får mails fra dem jævnligt. Min positive oplevelse som kunde i Silvan påvirker selvfølgelig også min beslutning om at handler der igen.

Et andet eksempel:

Hungry gør af og til det samme. Jeg har brugt servicen af og til, men der kan godt gå lang tid i mellem. Derfor sker det at jeg får en mail med en rabatkode, der giver mig 10 eller 20% på min næste ordre. Disse ender jeg altid med at bruge, da det ligger i baghovedet og det giver mig en god undskyldning for ikke at lave mad en aften, eller bare muligheden for et let valg, hvis mine kollegaer og jeg er længe på kontoret en aften.

Præmissen

Hvad kan man så bruge disse eksempler til? I kan bruge det til at målrette jeres kommunikation til inaktive modtagere. Har I en større eller mindre gruppe af modtagere, der ikke har været aktive længe, men som I ønsker at genaktivere, kan I f.eks. sende dem en kode der giver dem gratis porto, 10% af deres køb el. lignende.

Man bør selvfølgelig overveje om de kunder I giver denne procent mæssige rabat, kun handler når I sender en rabatkode/gratis fragt eller lignende. Så er spørgsmålet om det kan betale sig – Så længe at modtagerne generer en profit når de handler hos jer, bør det ikke spille den store rolle at de kun er aktive når de får et godt tilbud.

Nu kommer vi så til de aktive, for de aktive modtagere er dem der holder jeres forretning kørende og de bør de i lige så høj grad belønnes for deres engagement. Giv dem ekstraordinære tilbud, artikler m.m. Det giver dem en endnu bedre oplevelse af jeres virksomhed og det giver dem et incitament til at være ‘Opinion leaders’, så de omtaler jeres virksomhed og produkter til deres omgangskreds. Dette giver jer goodwill, glade og loyale kunder, samt nye kunder igennem mund til mund marketing.

Sådan finder du jeres aktive og inaktive modtagere

Igennem statistikken og segmentering i Ubivox, kan du se hvem af jeres modtagere der er aktive og herfra kan du designe og sende mails, ud fra deres aktivitet og give dem noget særligt. I statistikken og segmentering kan du ligeledes se hvem der er ikke er aktive og herfra kan du designe kampagner der får dem til at være aktive.

Her kan I læse mere om statistikken og segmentering i Ubivox.

Har du spørgsmål om Ubivox er I altid velkommen til at ringe til os, eller til at bruge vores livechat her på siden.

The following two tabs change content below.

Jeff Rasmussen

Jeg er uddannet Cand.Merc.Kom og har haft fingrene i e-mailmarketing siden 2012, hvor jeg blev ansat ved Ubivox.

Til dagligt administrerer jeg salg, kundekontakt, marketing og kundesupport.

Når jeg ikke sidder bag skærmen, er jeg sammen med min kone Pia og mine to papbørn, Carla og Max.
Jeg spiller desuden fodbold så ofte jeg kan.

Nyeste indlæg af Jeff Rasmussen (se alle)