Vi har hørt det virkelig ofte: “Vi har brug for lidt flere nyhedsbrevsmodtagere – jeg tænker en konkurrence er en god idé? Måske udlodde en iPad? Køre en Facebook-kampagne for at lokke deltagere til?”

Og der er ingen tvivl om, at sådan en konkurrence nok skal skaffe en masse nye modtagere. Konkurrencer virker! Vi ser det igen og igen.

Desværre ser vi også …

Problemet

Konkurrencer er gode til at få nye modtagere på din liste, men har du overvejet kvaliteten af de modtagere, du får på? Vi har tidligere blogget om de nye spamfiltre, og måden hvorpå de vurderer hvorvidt en email er spam eller ej.

I dag vægtes du som afsender på basis af hvor interesserede dine modtagere er i dine nyhedsbreve. Jo bedre en afsender du er, jo bedre du er til at få dine modtagere til at blive læsere, jo flere af dine emails kommer til indbakken fremfor spamfolderen.

Er du derimod ikke god til at få dine modtagere til at læse dit indhold, vil flere og flere af dine emails blive placeret i spamfolderen.

Og her opstår i virkeligheden problemet, for deltagerne i konkurrencen er ofte kun interesserede i præmien. De ved godt, at du nok ikke udtrækker dem som vinder af præmien, og derfor tilmelder de sig med en tilfældig Hotmail-adresse, hvor nyhedsbrevene flyder, og hvor de engang imellem kan se om der skulle ligge en besked om, at de har vundet en af de mange konkurrencer, de har deltaget i.

Sandsynligheden for, at du får interesserede læsere ud af en konkurrence med en iPad som præmie, og Facebook-annoncer som leverandør af deltagere til konkurrencen, er meget lille.

Løsningen

Det bedste du kan gøre, når du skal forberede din konkurrence, er at vælge en præmie, som er relevant for målgruppen for dit nyhedsbrev.

Skulle vi lave en konkurrence, ville det være oplagt for os at udlodde et af Christina Klitsgaards gode kurser om e-mailmarkedsføring. På den måde ville vi tiltrække modtagere med interesser, der supplerer vores produkt, hvorimod den tilfældige konkurrencedeltager nok ikke finder præmien videre attraktiv.

Vælger du at bruge f.eks. Facebook-annoncer til at reklamere for konkurrencen, skal du også sørge for at målrette annoncerne til mennesker indenfor din målgruppe. Vælg endelig aldrig “kvinder, 18-65 år” – spredehagl er kun en fordel, hvis du udelukkende vægter mængden af modtagere, du kan få ind på din liste via konkurrencen. Kvaliteten af modtagerne skal være dit fokuspunkt.

Husk også

Det er en fordel at tilføje data på de modtagere, du får ind via din konkurrence, så du senere kan genkende dem. Det gør dig i stand til at segmentere dine udsendelser til konkurrence-deltagerne, så du kan se om de reagerer på samme måde som dine eksisterende modtagere, eller om de læser færre emails, eller sjældnere klikker på links. Opfølgning på dine konkurrence-deltagere er en meget vigtig del af arbejdet.

Du bør, som altid, også sende en e-mail til dine konkurrence-deltagere, som lader dem bekræfte deres tilmelding til nyhedsbrevet. Det øger sandsynligheden for at få seriøse nyhedsbrevsmodtagere på listen.

Og slutteligt bør du sende en velkomstmail, når modtageren har bekræftet sin tilmelding. Sig tak for tilmeldingen, informer om hvornår konkurrencen slutter, og fortæl gerne lidt om det nyhedsbrev, modtageren er tilmeldt.

Kører du en konkurrence fornuftigt, kan du sagtens øge mængden af modtagere af dit nyhedsbrev – men vigtigst af alt kan du få mennesker på, som er interesserede i dit budskab, læser dine emails, og lægge penge i din butik.

The following two tabs change content below.
Jeg er medstifter at Ubivox, og jeg har derfor haft fingrene i e-mailmarketing siden 2003.

Til daglig har jeg ansvar for kundeservice og opstart af nye kunder, lige som jeg holder oplæg og foredrag om brugen af vores platform samt om e-mailmarketing generelt.

Jeg er PADI-uddannet Divemaster, så når jeg ikke sidder bag skærmen, ligger jeg ofte under vandet i Lillebælt.

Desuden er jeg kæreste med Mette og far til Bastian og Clara.

Nyeste indlæg af David McNally (se alle)