Sådan bruger WWF Verdensnaturfonden Danmark nyhedsbreve til at skabe opmærksomhed om naturens udfordringer og øge donationer

Større krav til GDPR krævede udskiftning af e-mailplatform for WWF Verdensnaturfonden Danmark

Hver dag trækker de mere end 80 ansatte i WWF Danmark i tøjet for at arbejde mod deres fælles vision om en mere bæredygtig fremtid. Og for at komme tættere på deres mål, afhænger arbejdet i høj grad af donationer fra privatpersoner og virksomheder. Gennem arbejdet med nyhedsbreve i Ubivox har WWF opbygget en stærk en kanal til bl.a. at kommunikere deres budskab, øge antal donationer og gøre danskerne klogere på den fascinerende natur og dens udfordringer.

I 2022 skiftede WWF Danmark til Ubivox, fordi de var på udkig efter en GDPR-compliant platform til udsendelse af nyhedsbreve. Som CRM Specialist, stod Dorte Bjerregaard i spidsen for at finde den rigtige løsning.

”Jeg undersøgte markedet og var i dialog med flere forskellige udbydere af e-mailplatforme. Vi havde stort fokus på GDPR og brugervenlighed. Det opfyldte Ubivox, samtidig med at prisen var fornuftig. Derfor gik vi med dem.” – Dorte Bjerregaard.

For at WWF kunne komme godt fra start, hjalp vi i Ubivox med at opsætte kontoen efter deres ønsker. Det indebar bl.a., at WWF fik lavet flere forskellige e-mailskabeloner og opsat de rigtige lister, så de har mulighed for at sende mere relevant kommunikation til forskellige segmenter.

”Migreringen til Ubivox var virkelig god og nem. Når man har prøvet at flytte data fra en platform til en anden en del gange, ved man, hvor svært og tungt det kan være. Det var ingen problemer med migreringen fra vores gamle system til Ubivox. De var både effektive og dygtige, så det var en stor fornøjelse.” – Dorte Bjerregaard.

 

En anderledes tilgang til segmentering

Som NGO adskiller WWF’s tilgang til nyhedsbreve sig lidt fra konventionel e-mail marketing. I klassisk e-mail marketing vil man ofte se på modtagerens interesser ud fra deres køb og online adfærd. På baggrund af det, kan man fremhæve bestemte produkter og ydelser i e-mailkampagner og automations.

For WWF er det dog vigtigt, at man ikke fremhæver bestemte kampagner fremfor andre. Kampen for at redde isbjørnen er fx lige så vigtig som kampen for at redde tigeren. Selvom modtageren udelukkende har støttet én bestemt type kampagne, får de derfor stadig budskaber med de øvrige kampagner.

Overordnet set arbejder WWF ud fra tre kommunikationssegmenter: Personer der støtter med fast månedlig betaling, personer der støtter med enkelt donationer og kunder fra webshoppen.

Når WWF arbejder med segmentering, sker det derfor primært, når de vil sige tak til disse donorer og motivere til handling. Og for at kunne identificere de forskellige donorer blandt alle nyhedsbrevsmodtagere spiller integrationen til Donorfy en stor rolle.

Integration til Donorfy sikrer relevante data til nyhedsbreve

WWF benytter Donorfy som CRM-system, hvor de håndterer kunders økonomisk adfærd, permissions og strategisk segmentering. Og for at få adgang til disse CRM-data i arbejdet med nyhedsbreve, er der opsat en integration mellem Donorfy og organisationens Ubivox-konto.

”Gennem vores API-integration til Donorfy bliver vores økonomiske relationer dagligt synkroniseret og opdateret i Ubivox. Det betyder, at vi kan segmentere ud fra ønskede kriterier fra vores CRM-strategi. Det er vigtigt for os, fordi vi har mulighed for at anerkende og sige tak til vores donorer” – Dorte Bjerregaard.

Helt konkret har hver støttekampagne en struktur i Donorfy. Når man støtter til kampagnen, bliver man samtidig tilføjet til den rette liste i Ubivox (såfremt man har sagt ja tak til at modtage nyhedsbrevet). På baggrund af det kan WWF lave segmenteret kommunikation og sikrer samtidig, at de kan versionere med de rigtige budskaber.

Det er bl.a. med til at løfte niveauet for nyhedsbrevene, fordi indholdet er mere målrettet den enkelte. Det medfører også, at modtageren føler sig værdsat og speciel, hvilket samtidig giver en positiv effekt på interaktionen med fremtidige nyhedsbreve.

Nyhedsbreve fungerer både som leadmotor og til evaluering af den generelle kommunikation

Til at indsamle kontakter bruger WWF forskellige leadgenereringstiltag på deres website, i deres webshop og i kampagner på sociale medier. Når modtageren bliver tilmeldt nyhedsbrevet, får de primært indhold fra hovednyhedsbrevet ”Naturen Kalder”. Her stiller WWF både skarpt på fascinerende og foruroligende historier fra naturen. Derudover bruger WWF ofte bannere med produkter fra webshoppen. Dermed fungerer nyhedsbrevet både som en leadmotor ift. donationer, men også ift. konverteringer i webshoppen. Nyhedsbrevet spiller samtidig en vigtig rolle ift. at aktivere potentielle donorer og genaktivere tidligere donorer.

”Nyhedsbreve skaber en kæmpe værdi, fordi vi har en kanal til engagerede donorer. På den måde kan vi bruge vores e-mail performance til at vurdere kommunikationens generelle relevans og effekt. Nyhedsbreve og e-mails er en super-vigtig kanal for os, og den bliver kun mere relevant” – Dorte Bjerregaard. 

WWF Danmark er samtidig begyndt at bruge Ubivox til interne nyhedsbreve til medarbejdere. Og det er på tegnebrættet, at organisationens Corporate-afdeling skal bruge nyhedsbreve i højere grad som leadmotor til virksomhedsdonationer.

Nyhedsbreve er derfor ikke bare en kanal, der øger donationer og skaber opmærksomhed for WWF – med Ubivox er det blevet en integreret del af organisationen.

Vil du støtte WWF’s arbejde mod en bæredygtig fremtid?

Som privatperson og virksomhed kan du støtte her.

Derudover kan du tilmelde dig nyhedsbrevet, Naturen Kalder, hvis du vil blive opdateret på aktuelle emner og fascinerende historier om naturen og dens udfordringer.

The following two tabs change content below.

Sophie Andersen

Nyeste indlæg af Sophie Andersen (se alle)