Skæringsdatoen 25. maj nærmer sig, og vi får flere og flere henvendelser angående Persondataforordningen (GDPR). Et af de typiske spørgsmål går på samtykke til markedsføring.

Vi bliver i disse dage jævnligt spurgt, om man som afsender af nyhedsbreve har brug for at bekræfte sine modtageres samtykke inden skæringsdatoen. Spørgsmålene kommer formentlig fordi vores kunder modtager mængder af emails i stil med denne fra Matas.

Har man styr på sit samtykke, er der intet i Persondataforordningen, der kræver, at disse emails sendes. Men er der den mindste tvivl om, at man kan dokumentere et samtykke til markedsføring, kan en email som den ovenfor være en god løsning.

Formuler din samtykke-email

Når du skriver din email, hvor du beder dine modtagere bekræfte deres samtykke, skal du sørge for at holde den kort og konkret. Dine modtagere er ikke interesserede i Persondataforordningen, de juridiske problemer den behandler, osv., – de er interesserede i dig som afsender, og hvad de skal gøre for fortsat at få dine emails fremover.

Husk at fremhæve “what’s in it for me” – dine modtagere har måske glemt, hvad det præcis er, dit firma sender – særligt hvis der er gået nogle uger siden sidste nyhedsbrev.

Der er heller ikke noget juridisk i vejen for at udlodde en gave eller præmie til de, der bekræfter deres samtykke. Du kan f.eks. tilbyde en gavekurv eller et produkt i din webshop, og trække en vinder efter den 25. Det kan være incitamentet, nogen skal bruge for at bekræfte samtykket.

Du skal dog forvente, at der er frafald i processen. En hvis procentdel af dine modtagere vil ikke bekræfte deres samtykke, og har de ikke gjort det inden 25. maj, har du reelt kun én mulighed for at få dem med ombord igen: Ved at få dem til at tilmelde sig på ny, f.eks. på dit website, i Facebook LeadAds, eller lignende.

Men frafaldet er ikke alene skidt, for en samtykke-email kan hjælpe dig til at rydde op i dine lister, som vi også tidligere har blogget om. I sidste ende får du en emailliste med interesserede modtagere, og du får skåret de modtagere væk, som alligevel ikke læser dine emails. Det er godt!

Sådan gør du

I forbindelse med Persondataforordningen har vi bygget en funktion til at indsamle samtykker. Du kan læse mere om funktionen, og hvordan du bruger den i Ubivox, på vores supportsite. Er du i tvivl om det mindste, sidder vi klar til at hjælpe.

Og vil du gerne høre lidt mere om Persondataforordningen/GDPR og samtykker, sidder jeg klar på telefonen på 2594 4282. Også hvis du ikke er Ubivox-kunde. 🙂

Eksempler fra andre

Vi har samlet en række eksempler på emails, hvor afsenderen beder modtageren bekræfte samtykket. Dem kan du bruge som inspiration til indhold og opbygning.

The following two tabs change content below.
Jeg er medstifter at Ubivox, og jeg har derfor haft fingrene i e-mailmarketing siden 2003.

Til daglig har jeg ansvar for kundeservice og opstart af nye kunder, lige som jeg holder oplæg og foredrag om brugen af vores platform samt om e-mailmarketing generelt.

Jeg er PADI-uddannet Divemaster, så når jeg ikke sidder bag skærmen, ligger jeg ofte under vandet i Lillebælt.

Desuden er jeg kæreste med Mette og far til Bastian og Clara.

Nyeste indlæg af David McNally (se alle)