I Ubivox bliver vi af og til mødt af holdningen, at man lige så godt kan sende alle e-mails ud til hele modtagerlisten for at ramme en større målgruppe. Men konsekvensen ved det kan være, at den enkelte modtager får for meget irrelevant indhold.
Det betyder enten, at de over tid stopper med at åbne og interagere med dine e-mails eller helt framelder. Og når dine e-mails generelt performer dårligt, sender e-mailklienterne flere af fremtidige e-mails i spammappen, fordi du har et dårligt omdømme som afsender. Derfor har det også konsekvenser for dem, der faktisk gerne vil læse alle dine e-mails.
Derfor giver vi her 5 forskellige segment-typer, du kan implementere direkte i din e-mailindsats, for at målrette dine budskaber og rydde op i dit e-mail setup.
Nye modtagere
Hvis du har et velkomstflow eller lead nurture flow sat op, der har til formål at varme nye modtagere op og aktivere dem i dine e-mails, kan det være forstyrrende, hvis de samtidig modtager dine ugentlige nyhedsbreve.
Derfor er det oplagt at lave et segment med nye modtagere, så du kan ekskludere dem fra dine individuelle kampagner, imens de modtager dine velkomstmails.
Den ideelle opsætning af segmentet kan afhænge af længden på dit velkomstflow. Hvis længden fx er på 20 dage, kan du opsætte segmentet på baggrund af modtagere, der er tilmeldt for mindre end 21 dage siden.
Personer, der har været tilmeldt begivenhed/webinar/forløb
Når modtageren har været tilmeldt et bestemt event, kan det bl.a. fortælle noget om deres interesser. Og det kan du bruge, når du i fremtiden vil målrette dine individuelle kampagner eller nyhedsbreve, der har budskaber inden for samme kategori eller emne.
Derudover kan du bruge segmentet, hvis du afholder et lignende event i fremtiden, eller hvis du bare vil sige tak for det netop overståede event. Hvis du bruger dine nyhedsbreve til at sælge produkter, er det fx oplagt at sende et godt tilbud på bagkant af eventet.
Aktive/inaktive modtagere
Det kan være en god idé at sige tak til de aktive modtagere, så de forbliver aktive over tid. Hvis du sælger produkter i dine nyhedsbreve, kan du fx tilbyde en rabat, gratis fragt eller lignende.
Hvis du ikke bruger dine e-mails som salgskanal, kan du stadig tilbyde gratis ydelser som tak – fx i form af viden, guides eller lignende.
Segment til aktive modtagere kan fx hedde: ”Har klikrate over 75 %” kombineret med ”Har senest klikket for 10 dage siden” og ”Er oprettet for mere end 3 måneder siden”. På den måde sørger du for, at modtagere, der lige er tilmeldt og bare har åbnet 1 eller 2 e-mails ender i segmentet.
Samtidig bør du forsøge at gøre de inaktive modtagere aktive. Og hvis det ikke kan lade sig gøre, bør du fjerne dem fra listen. Årsagen er, at inaktive modtagere skader dit afsenderomdømme. Når e-mailklienter som Outlook og Gmail skal bestemme, om din e-mail generelt skal i spammappen eller indbakken, ser de bl.a. på, hvor mange modtagere, der egentlig ser og interagerer med dine e-mails.
Derfor: Jo flere inaktive modtagere, jo større sandsynlighed for, at dine fremtidige e-mails ender i spammappen. Du kan læse vores 5 tips til at undgå spammappen her.
Sådan kan du genaktivere modtageren med et sunset flow:
- Send e-mail til modtagere, der ikke har klikket i x periode (vores anbefaling er 3 måneder)
- For at få modtageren til at åbne, kræver det en anderledes emnelinje – det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort. Men som udgangspunkt, kan du se på dine øvrige emnelinjer og forsøge at gå en anden retning. Ellers åbner modtageren heller ikke denne e-mail. Du kan læse vores tips til emnelinjer her
- Tal ind i værdien ved dit nyhedsbrev. Når du minder modtageren om det, er der større chance for, at de følger med i fremtiden. Gør opmærksom på, at de skal klikke i e-mailen for at blive ved med at modtage dine nyhedsbreve (lav en specifik CTA med tilhørende landingsside til formålet)
- Send en ny e-mail nogle dage efter, hvis modtageren ikke klikkede i den første. Brug emnelinjen til at gøre opmærksom på, at de bliver slettet, hvis de ikke klikker inden for 3 dage.
- Slet modtagere, der ikke har klikket i e-mail 1 eller 2 efter
Interessesegmenter
For at gøre dine nyhedsbreve mere målrettede, kan du se på din kommunikation – eller produkter – og vurdere, hvordan du kan inddele det i forskellige emner, der kan afspejle forskellige modtageres interesser.
Der er flere forskellige måder, du kan gøre det på. Den første og nemmeste er ved at give modtageren mulighed for selv at vælge interesser ved tilmelding. Her er det oplagt at give 3-5 forskellige muligheder – er der for mange muligheder, bliver modtageren utålmodig.
Derudover kan du inddele modtagerne i interessesegmenter baseret på deres adfærd i dine nyhedsbreve.
I Ubivox kan du fx bruge onclick-actions til det. Når en modtager klikker på et link, hvor onclick-funktionen er slået til, bliver de automatisk opdateret med et datafelt.
Eksempel:
Du sender et nyhedsbrev, hvor du linker til vine fra forskellige regioner. Når modtageren har trykket ind på en bestemt region, vil de automatisk få opdateret et interessefelt med denne region. I fremtiden kan du målrette nyhedsbreve med vine fra den region specifikt til dette segment.
I forlængelse af ovenstående, anbefaler vi samtidig, at du giver modtageren mulighed for at framelde bestemte typer kommunikation, hvis du sætter op for frekvensen eller begynder med en ny tilgang til dine e-mails og nyhedsbreve. På den måde får de stadig de vigtigste e-mails, uden at føle sig ”spammet”. Hvis du arbejder med forskellige lister til de samme modtagere, kan du samtidig opsætte din afmeldingsformular, så de kan vælge at framelde den enkelte liste eller hele nyhedsbrevet (altså alle lister).
Stamdata-segmenter
Udover de ovenstående segmenter, kan du med fordel se på stamdata og demografiske forhold, hvis det giver mening for jeres kommunikation.
Har I fx budskaber, der kun er relevante for personer i bestemte områder? Eller i bestemte aldersgrupper?
Samtidig kan du også bruge stamdata til at målrette dine budskaber yderligere, hvis modtageren har haft mulighed for at vælge præferencer ved sign-up.
I Ubivox har vi fx kunder, der har meget alsidig kommunikation. Hos dem giver det mest mening at dele deres nyhedsbrev op i flere forskellige nyhedsbreve – derfor har de flere forskellige nyhedsbrevslister, som modtageren kan til- og framelde alt efter deres interesser. Du kan fx læse, hvordan Erhvervsstyrelsen og Folkeskolen.dk har gjort gennem en integration mellem deres website og Ubivox.
Skal du bruge hjælp til opsætning af dine segmenter i Ubivox?
Du kan enten læse vores guide til segmentering eller kontakte os direkte, hvis vi skal tage et møde, hvor vi gennemgår jeres setup.
Sophie Andersen
Nyeste indlæg af Sophie Andersen (se alle)
- 10 fede features i Ubivox - 1. marts 2024
- WWF case - 1. marts 2024
- Ubivox får ISAE 3000-erklæring - 9. november 2023
- 5 segmenter til dine nyhedsbreve - 31. oktober 2023
- Tips til emnelinje: Sådan får du flere åbninger - 8. september 2023
Læg en kommentar